Veelgestelde vragen

DE CODEKAART

Wat is de nexuzhealth-codekaart?

codekaart voorbeeld

Met de nexuzhealth-codekaart kunt u makkelijk en veilig inloggen op mynexuzhealth. U kunt deze kaart persoonlijk aanvragen in het ziekenhuis of via deze link: codekaart aanvragen.

De codekaart moet u gebruiken in combinatie met een gebruikersnaam en wachtwoord. Die ontvangt u bij de aanvraag van de codekaart. Op de codekaart staan 24 codes die bij het inloggen afwisselend gevraagd worden als extra kenmerk.

Hoe log ik in met de codekaart?

Het inloggen op www.mynexuzhealth.be verloopt als volgt:

  • U kiest Aanmelden met nexuzhealth-codekaart.
  • U voert uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
    Uw gebruikersnaam is een van de volgende:
    • uw rijksregisternummer
    • uw ead-nummer (eenmalig administratief dossiernummer), dat vermeld staat op de facturen en brieven van uw ziekenhuis.
    • uw zelf gekozen gebruikersnaam

    Uw wachtwoord hebt u ontvangen bij de aanvraag van de codekaart.

  • U voert de gevraagde code van het codekaartje in. Dit is één van de 24 codes van het codekaartje.
    Bijvoorbeeld, als "code 8" gevraagd wordt, geeft u de codereeks in die op het kaartje bij het nummertje 8 staat.

Eenmaal u ingelogd bent op mynexuzhealth, kunt u uw gebruikersnaam en wachtwoord wijzigen.

Wat doe ik als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Als u uw wachtwoord niet meer kent, kunt u online een nieuw wachtwoord aanvragen: wachtwoord vergeten?

Waar kan ik de codekaart aanvragen?

Enkel patiënten die reeds gekend zijn in het ziekenhuis kunnen een codekaart aanvragen.

Er zijn twee mogelijkheden om de codekaart aan te vragen: online of in het ziekenhuis.

Online aanvraag

Als u een gekende patiënt bent met de Belgische nationaliteit, kunt u uw codekaart online aanvragen via de link: codekaart aanvragen.

De codekaart wordt dan met de post naar uw domicilieadres gestuurd.

  • Tijdens de aanvraagprocedure moet u zich identificeren met uw rijksregisternummer en een e-mailadres.
  • Op dat e-mailadres ontvangt u onmiddellijk verdere instructies voor de aanvraag.
  • Nadat u de aanvraag bevestigd hebt, ontvangt u als nieuwe gebruiker een e-mail met uw wachtwoord.
  • U ontvangt ook een bevestigingsmail dat uw codekaart met de post wordt opgestuurd naar uw thuisadres.

Aanvraag in het ziekenhuis

Wanneer u in het ziekenhuis bent, kunt u vragen om uw codekaart af te drukken, samen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Dan krijgt u meteen alles mee naar huis om thuis in te loggen. 
Vraag dit aan een zorgverlener.

Hoe kan ik mijn codekaart blokkeren?

Bij verlies of diefstal blokkeert u best uw codekaart. Dat kan online: codekaart blokkeren.

U kunt daarna een nieuwe codekaart aanvragen via de normale aanvraagprocedure. Uw wachtwoord blijft dan behouden.

Waar kan ik als niet-Belgische patiënt mijn codekaart aanvragen?

Als buitenlandse patiënt hebt u geen rijksregisternummer en daarom kunt u uw codekaart niet online aanvragen.

U kunt de codekaart wel aanvragen wanneer u in het ziekenhuis bent. Vraag uw zorgverlener om de codekaart voor u af te drukken.

Waar vind ik mijn ead-nummer (eadnr) nr terug?

U vindt uw ead-nummer (eadnr) terug op alle facturen en op de meeste brieven van het ziekenhuis.

Bekijk enkele voorbeelden.

Waar vind ik mijn rijksregisternummer terug?

U vindt uw rijksregisternummer terug op de achterzijde van uw identiteitskaart.

TOEGANG OF AFSCHRIFT DOSSIER

Kan ik als ouder toegang krijgen tot het mynexuzhealth-dossier van mijn minderjarige kinderen?

Medische verslagen van kinderen zijn voorlopig niet beschikbaar. U kunt wel een afschrift opvragen - zie verder Kan ik een kopie (afschrift) opvragen van mijn dossier?

U kunt de afspraken, informatie over de ziekte of behandeling, vragenlijsten, facturen...(indien beschikbaar) van uw kind bekijken. Ga in mynexuzhealth naar Toegangen - derden en stuur een formeel verzoek met naam en geboortedatum van uw kinderen naar 'Patiëntgerelateerde ondersteuning'. U wordt op de hoogte gebracht zodra uw mynexuzhealth-dossier gekoppeld is.

Kan ik toegang krijgen tot het mynexuzhealth-dossier van mijn partner, ouders, meerderjarige kinderen...?

Dit kan enkel mits een volmacht van de patiënt.

Aanwijzing van een vertrouwenspersoon

Download het formulier en bezorg het ingevuld en ondertekend door de patiënt terug. Dat kan via Berichten in mynexuzhealth aan de dienst 'patiëntgerelateerde ondersteuning' of per mail of post aan de ombudsdienst van uw ziekenhuis. 

Een vertrouwenspersoon kan

  • zich informeren over de gezondheidstoestand en de vermoedelijke evolutie ervan
  • het patiëntendossier inzien
  • een afschrift vragen van dit patiëntendossier

Aanwijzing van een vertegenwoordiger

Download dit formulier om de patiënt te vertegenwoordigen indien hij zelf niet in staat is om beslissingen te nemen over de te verstrekken gezondheidszorgen en niet zelf zijn rechten als patiënt kan uitoefenen. Bezorg het ingevuld en ondertekend door uzelf en door de patiënt terug. Dat kan via Berichten in mynexuzhealth aan de dienst 'patiëntgerelateerde ondersteuning' of per mail of post aan de ombudsdienst van uw ziekenhuis.

Met dit formulier kan u als patiënt de herroepping van de aangewezen vertegenwoordiger aanvragen.

Kan ik een kopie (afschrift) opvragen van mijn dossier?

Als patiënt kunt u een kopie van uw medisch dossier opvragen (tegen kostprijs). Na overlijden van de patiënt is enkel onrechtstreekse inzage in het patiëntendossier mogelijk via een beroepsbeoefenaar. De nodige formulieren vindt u hier.

Wie heeft er nog toegang tot mijn dossier?

Informatie over uw privacy en wie toegang heeft tot uw dossier, kunt u hier nalezen. Bij Toegangen krijgt u een overzicht van de huisarts(en), zorgverleners en eventueel van een vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger die toegang hebben tot uw mynexuzhealth-dossier.

DE APP 

Hoe installeer ik de mynexuzhealth-app op mijn gsm of tablet?

Voor alle vragen rond de app, verwijzen we u door naar de help-pagina

TECHNISCHE VRAGEN

scan qr-codeKan ik mynexuzhealth consulteren op mijn smartphone of tablet?

  • U kunt onze smartphone-applicatie terugvinden op de Google Play Store of scan de QR-code.
    Voor alle vragen rond de app, verwijzen we u door naar de help-pagina
  • Op een tablet kunt u naar de website www.mynexuzhealth.be surfen en inloggen met een nexuzhealth-codekaart of token van de overheid.

Wat doe ik bij technische problemen?

Geen oplossing gevonden voor uw probleem? Neem dan contact op met de mynexuzhealth helpdesk via dit webformulier of contacteer de helpdesk via telefoon op 016 34 83 48 (enkel op weekdagen tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 13.30 en 16.00 uur).

Als u aan uw computer zit, kunnen de helpdeskmedewerkers via teamviewer meestal het probleem beter inschatten en oplossen.